onsdag den 28. december 2022

Vetralla til Sutri d. 28. december

Vi stod sent op, og nød kaffe og morgenmad. Morgenmaden i Italien består ofte af et stykke meget blød plastik indpakket brød, samt tørre små brød a'la tvebakker og kiks. 

Kl. 9 gik vi fra Casa via Francigena. 

Vi havde det. mest fantastiaske vejr og smukke vandretur gennem skove og langs floden Fozzo Mazzano i solskinsvejr. Jeg har aldrig set så mange hasselnødde-plantager. Hvis jeg var kommet forbi her i uge 42 havde jeg nok haft en 10kg tungere rygsæk af nødder :D Farverne på træerne må have været fantastiske i efteråret. Selv nu var farverne stadig flotte.
Vi så også de første vintergækker.

Undervejs kom vi også igennem Cimpranica, en fin borg by, hvor alle de små huse og gader var pyntet op med julepynt og der blev spillet musik i højtalerne i hovedgaden. 

I Sutri gik vi op og så Bosco Sacro og den natur park som omgiver kirken. 
Vi så amfiteatret ovenfra, og kunne se ud over hele pladsen. 

Bagefter gik vi hen til amfiteateret for at se det indefra. Det var en temmelig stor arena, og man kan godt forestille sig de store gladiator kampe, der har været udkæmpet her. 

Derefter blev vi hentet af nonnerne i Oasi di Pace, som holder til ca. 3km fra Sutra, vi ringede til dem og blev hentet i bil. 

Kl. 19.30 var der aftensmad. Der var dækket op til 2 personer, og der stod frisk frugt, vand og vin til os. Der var plads til omkring 80 i spisesalen, men det var åbenbart kun os der skulle spise der.

Det var et meget specielt sted, med massere af skaller og konkylier. Jeg spurgte til om hvorfor de havde alle de skaller udstillet overalt i montre, men nonnen kendte ikke til hvorfor. Men fint var det.

Der var også pyntet op til jul og både juletræ og julelys i spisesalen.

Til en anden gang skulle vi nok være blevet lidt længere i byen, inden vi blev hentet, det blev en lidt lang eftermiddag. Men det var et fint sted at overnatte og maden og betjeningen var god.



















 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

1-dags tur til Orø

I dag var jeg og min mand på besøg hos mine forældre. Vi tog færgen til Orø og gik rundt langs kysten på den vestlige side, hvor vi kom forb...