lørdag den 31. december 2022

La Giustiniana til Rom d. 31. december

I dag er sidste etape på Via Francigena ind til Rom.

Det er en lidt mærkelig følelse, at det nu er aller sidste etape - men vi mangler jo heldigvis mere på den anden side af Lucca, og caminoen fortsætter jo også til Jerusalem. Så der er massere at camino endnu.

Jeg har glædet mig til denne dag, og til at se Rom.

Vi startede i flot solskin, og vi gik i en dal, med by på hver side omkring os, men stadig omgivet af flot natur. Vi møde kun en enkelt hundelufter, hvilket var lidt mærkeligt, når det nu var så flot en tur.

Til gengæld så vi et vildsvin - vi har set spor af vildsvin de sidste mange over 100km. Og vi havde gået og kigget efter dem. Denne morgen så vi det første, stå på en mark i skovkanten. Men da den hørte os løb den i skjul, og vi nåede ikke at tage nogen billeder af den. Det var jo egentlig en skam, men en fin oplevelse.

Da vi nåede en forstad til Rom, skulle vi op og op og op. Derefter gik vi ind i noget skov, hvor vi mødte flere løbere og folk på MTB. Vi mødte også en gruppe vandrere, der var kommet nede fra Rom.

Så pludselig stod vi der, oven for Rom, og kunne se ud over hele Rom. Det var så smukt og så stor en oplevelse. Vi fik kaffe, mens vi så ud over den mægtige hovedstad, og mylderet i byen.

Dernæst gik vi ned mod Rom. På vejen kom vi forbi endnu et vildsvin, som pludselig stod på stien foran os, lige mellem det grønne areal og asfalt-junglen af veje i Rom. Det var meget roligt og stod og gumlede, så vi kunne se og tage et par fotos helt tæt på.

Vi spiste varme paninitoasts til frokost. Det var første gang vi smagte varme panini, det var super lækkert, jeg kunne nemt have spist dobbelt så mange.

Efter frokost gik vi de sidste kilometer ind til Peterskirken.
Jeg havde håbet vi kunne få vores testimoniale, men desværre var pladsen lukket af for nytår. Men ifølge vagterne skulle der være åbent igen dagen efter d. 1. januar.

Vi gik derfor ned mod vores Hotel, som lå i den anden del af den indre by i Rom.
På vejen kom vi forbi et par andre kirker, vi var inde og se. Især  Sant'Ignazio di Loyola in Campo Marzio var en oplevelse, den har en falsk kuppel, som er malet i loftet, der virker som en ægte kuppel.

Derudover kom vi også forbi Trevi fontænen, som er en af Roms smukkeste fontæner.

Hotel San Remo var et fint alm standard hotel.

Vi spiste aftensmad på en fin restaurant, hvor vi sad udenfor. Derefter gik vi en tur ned i midtbyen i Rom, hvor vi så de store udgravninger af bl.a. kejser Augustus tempel og Cecær's tempel. Vi blev enige om at se nærmere på det, når det igen blev lyst.

Lidt før midnat gik vi ned mod Colloseum og fandt en fin plads hvor der var fyldt af mennesker, som var i festhumør. Af og til kunne vi høre kæmpe brag af krudt der blev skudt af.

Jeg havde nok forventet noget mere fyrværkeri over os. Der var en del fyrværkeri batterier der blev skudt af, men slet ikke så flot fyrværkeri som vi ofte ser i storbyerne i Danmark. Det var meget få der skød fyrvkærkeri af, og det kræver vist også en tilladelse.

Til gengæld var der massere af mindre krudt der blev skudt af omkring os, så snart folk lavede en cirkel, blev der skudt lidt mindre krudt af på jorden.

Til gengæld blev der sendt temmelig mange rislamper op i luften, hvilket var lidt mærkeligt, at det var tilladt, for var ret tørt, og de kunne jo svæve flere kilometer. Men smukt var det.