tirsdag den 28. december 2021

Malta d. 28. december 2021

I dag kørte vi ud til nordøst siden af Malta, og så "Coral lagoon".

Havet ved Malta er så utrolig blåt, det er helt vildt, lige som smeltevandet i Norge. Som om nogen har hældt farve i vandet, og så er det så krystalklart at man kan se dybt ned under vandet.

Der er et meget stort camping område på denne side ved Mellieha Bay's nordside, hvor vi gik rundt langs kystlinjen på en rigtig fin tur.

Fra bugten kørte vi ind og så Saint Agatha's Tower. Det røde tårn var det sidste store bastiontårn, der blev bygget på Malta, i 1647-1649.

Herefter kørte vi til Popeye village, og så den efterligning af Skipper Skræks by, som er bygget her.

Det ser meget sjovt ud, med de skæve bygninger og tage. Og der var massere af underholdning, teater og musik inde i byen, men det er mest for børn, og vi nød det derfor på afstand, men fint var det.

Efter lidt frokost kørte vi til Victoria Lines, der er en stor mur, som gik ca. 12 kilometer på langs af Malta, og adskildte den nordlige del af øen fra den mere tætbefolkede syd. Den skulle beskytte mod invaderende styrker.

I 1998 forelagde Maltas regering Victoria-linjerne til UNESCO for at blive betragtet som et verdensarvssted. Og det er også et mega flot sted, der jo nærmest ligner den kinesiske mur, når man står og kigger ned på den, det stykke der krydser over fra "Our Lady of Hodegetria Chapel" til "Dwejra Lines".

Efter en fin tur på ca. 3 km. på muren (det første stykke er klart det flotteste), kørte vi til Mdina og gik rundt i de smalle gader og flotte huse. Vi fik en is på torvet, og vi brugte også lidt tid i en glasbutik, med de flotteste julekugler, figurer, glas, vaser og alt hvad man kan lave af farvet glas og glitter.

Uden for den gamle bydel, har de solceller indbygget i fortorvet, det har jeg aldrig set før.

Vi kørte til bage til Melliaha og fik aftensmad på en lokal restaurant, Ix-Xatba, hvor vi var de eneste gæster. Vi fik super lækker mad, bl.a. kanin, som smagte helt vidunderlig.